W E L C O M E | Assalamualaikum dan selamat sejahtera buat para pembaca senyap dan aktif. Saya ingin mengucapkan jutaan terima kasih buat pembaca yang sudi menggerakkan jari-jemari halus menekan tetikus semata-mata mahu menjenguk, membaca dan memberikan komentar dalam blog yang sederhana ini.

P E R H A T I A N | Penulisan dalam blog ini telah menggunakan bahasa yang tidak baku secara total dan masih berstruktur. Jika bahasanya bukan pilihan anda, maka penulis ingin menyarankan agar saudara/saudari mula berganjak daripada menjenguk atau membaca blog ini sebelum penyakit Pembenci atau istilah lain ialah Haters mula menular di dalam blog ini. Sekian dan Wassalam.

P E N U L I S | Ameelia merupakan seorang penulis blog amatur yang telah melibatkan diri dalam bidang penulisan blog selama 8 tahun. Penulisan blog adalah berkaitan dengan liku-liku kehidupannya sebagai seorang hamba Allah, anak, isteri, guru di kawasan pedalaman, pelajar dan pelukis amatur. VIEW

August 10, 2015

10 TANDA ANDA MENGALAMI PERFECTIONISM AKA OCD

Assalamualaikum.



Korang pernah tak alami satu keadaan yang mana ada member selalu tegur sikap korang yang cerewet atau terlalu mengejar kesempurnaan? Yes, aku selalu alami benda tu. Benda ni aku memang tak perasan pada mulanya, sehinggalah ada kawan aku tegur sikap aku masa kena hantar assignment. Bukan apa, sempat lagi aku perbetulkan kesalahan ejaan, dan seangkatan dengannya sampai member aku naik runsing.  

"Hang ni sempat lagi nak perbetulkan kesilapan dalam assignment. Perfectionist betul!"

Bila dia tegur macam tu, aku anggap ianya macam satu istilah yang digunakan ke atas manusia yang mahu lakukan yang terbaik dalam setiap perkara yang dilakukan. Aku nampak ianya sebagai satu istilah semata-mata, bukan masalah lain. Sampailah baru-baru ni ada seorang member tegur sikap aku semasa aku menolong seorang kawan menghias kelasnya.

"Hahaha, tak sangka kau ni ada obsessive-compulsive disorder!" 
"hah, apa tu ??" terkebil-kebil aku memandang wajahnya. 
"Orang yang ada masalah nak semua benda nampak sempurna!"

Bila dia mention pasal perkataan disorder tu, aku terus terfikir, masalah mental ke apa benda tu? Risau jugak benak hati dengan fikiran memikirkan benda tu. So, seperti biasa aku terus menggunakan encik google untuk mendapatkan beberapa maklumat berkaitan dengan perkara yang diperkatakan oleh kawan aku tu.

The finicky and obsessive mind-set known as perfectionism "goes hand in hand with anxiety disorders," Winston says. "If you are constantly judging yourself or you have a lot of anticipatory anxiety about making mistakes or falling short of your standards, then you probably have an anxiety disorder."

Perfectionism is especially common in obsessive-compulsive disorder (OCD), which, like PTSD, has long been viewed as an anxiety disorder. "OCD can happen subtly, like in the case of somebody who can't get out of the house for three hours because their makeup has to be absolutely just right and they have to keep starting over," Winston says.

Korang faham atau tidak penyataan bahasa inggeris di atas tu? Maksudnya, orang yang adalah masalah dengan Obsessive-Compulsive Disorder (OCD) sering mengkritik  dan menghukum diri sendiri, takut untuk melakukan kesilapan atau mudah risau sekiranya usaha yang dilakukan tidak mencapai standard yang diingini.  OCD ni masalah kebimbangan, yang mana dia mahu semuanya nampak okay di mata dia. Kalau bersiap sampai berjam-jam dan kalau ada tak kena dalam bab make-up ke, diorang akan start it over again sampailah puas hati.


Ciri-ciri Perfectionism


Di bawah ini merupakan beberapa senarai ciri-ciri manusia yang mengalami masalah OCD iaitu seperti :

#1 - Korang mempunyai tahap kesedaran yang tinggi terhadap kesilapan atau hiper-kritis terhadap kesalahan. Oleh karena itu, korang memiliki mata yang sangat tajam terhadap ketelitian sesuatu perkara.
#2 - korang akan buat yang terbaik dalam setiap perkara yang dilakukan atau ceburi. Walaupun ianya bukan sesuatu yang korang minat, but once korang incharge on that thing, habis semua benda korang buat bagi nampak bagus gilaa
#3 - korang akan banyak menghabiskan banyak masa, sehinggalah sampai pada saat-saat terakhir, untuk buat yang terbaik. Dalam kes ni, korang memang sanggup mengorbankan segala keselesaan (seperti waktu makan, tidur, berjimba dll) semata-mata untuk hasilkan sesuatu yang terbaik. 
#4 - korang menetapkan sesuatu ideal secara mutlak, takde maknanya istilah yang samar-samar, hanya sama ada hitam atau putih. 
#5 - korang sangat berkeras terhadap diri sendiri, selalu mengkritik diri sendiri sekeras-kerasnya dan menyalahkan diri sendiri atas hal-hal kesalahan yang kecil. 
#6 - korang akan berfikir dan tertanya-tanya sekiranya sesuatu perkara yang diusahakan tidak mencapai apa yang korang harapkan, kenapa benda itu tidak berubah dan apa yang perlu dilakukan untuk mencegah masalah itu. 
#7 - korang akan menjadi defensif terhadap kritikan yang dilemparkan oleh orang lain terhadap diri korang dan mempunyai perasaan kebimbangan terhadap kegagalan yang tinggi. 
#8 - korang set matlamat dalam minda, tapi jika matlamat yang hendak dicapai itu tidak mencapai seperti mana yang dihasratkan, korang memang tidak akan peduli tentang  proses pelaksanaan tu. 
#9 - korang mempunyai satu pendekatan, sama ada semua atau tiada apa-apa. Maksudnya, jika korang berada dalam sesuatu situasi yang tidak dibolehkan untuk mencapai standard yang diharapkan, sama ada korang terus meninggalkan tugas itu. 
#10 - korang mempunyai tahap kesedaran atau kepekaan terhadap mana-mana situasi yang menampkkan korang tidak sempurna dari persepsi orang lain. Maknya, kalau ada orang nampak cacat cela pada diri korang, korang akan cepat sentap makan dalam sampai lubang cacing.


Tidak dinafikan, ciri-ciri dekat atas memang kena dengan diri aku. Huwaaaa. 



Pengalaman mengenai Perfectionsm?


Pengalaman berhadapan dengan diri sendiri OCD ini pada hakikatnya memenatkan - penat mentally and physically. Bukan apa, penat pasal nak positifkan diri untuk let it be or let it go bila benda yang diharapkan tidak mencapai apa yang dihasratkan. You'll do everything just to make sure benda tu tercapai, tapi takde la pulak sampai sailang kawan dekat lecturer. Hina sangat kalau buat perangai macam itu.

perfectism ni memang menyedut life kita...


Assignment aku, korang jangan cakap macam manalah. BIASANYA, aku hanya akan berpuas hati kalau assignment tu tebal or lagi tebal daripada orang lain. HAHAHA. Nampak sangat perangai nak bersaing dengan orang tu wujud dalam diri. Bukan pasal nak rasa kita lagi better daripada orang lain, tapi nak memastikan aku boleh bersaing dengan baik dengan member-member aku yang hebat-hebat. 

Bila kita utamanakan timbang kati, korang paham-paham ajelah, fizikal pun terseksa nak kena stay up-late. Aku mula korbankan masa untuk berjimba dengan member-member semata-mata untuk siapkan tugasan, pembentangan dengan kadar yang segera dan sempurna. Sebab tu ada orang kata aku ni minah nerd, serius dan tak reti nak chill.

Aku ada satu mentaliti, kalau aku buat tak cukup bagus atau tidak cukup tebal seperti member-member lain, mula la aku rasa risay dan naluri dalam hati ada terdetik, "mesti ada member akan cop aku pemalas lepas ni." 

Yes, persepsi orang memang menjadi concern aku yang utama padahal takde pun member kita fikir tentang diri kita macam tu. Kalau pensyarah tu memang ada, terutamanya yang perangai spesis timbang kati punya manusia. Bukan kira nak tengok kualiti dan isi dalaman tu. Itu lah punca yang akan menyebabkan aku TERLEBIH bimbang. 

Disebabkan sikap aku yang ter-OVER perfectionist, aku antara muka manusia yang sering hantar assignment yang terakhir. Pensyarah pun dah boleh agak dan cam muka aku. Tak kisah la pensyarah nak kata apa, at least aku masih hantar dalam tarikh yang dia tetapkan. Like I care sangat apa yang dia nak fikir. Actually, memang aku concern apa dia fikir, cuma terpaksa mempositifkan diri sendiri bila berhadapan dengan situasi tu. Huwaaaa.



Actually, perfectionist ni bukan sesuatu yang sihat. Kadang-kala kita perlu letakkan limit kita. Tidak salah kita buat yang terbaik, tapi sehingga kita lupa akan kesejahteraan diri hingga nak capai tahap sempurna tu bukanlah sesuatu yang bagus dan sihat. Contohnya, bab belajar pun aku akan cuba buat yang terbaik sampai rasa bimbang nak tidur malam setiap sem pada musim peperiksaan. 

Disebabkan aku nak dapat result yang baik, aku memang berusaha untuk belajar sampai pagi. Pagi tu aku tidur around 3 hours, kemudian sambung belajar semula. Itu bukan cara belajar yang sihat. Tapi disebabkan  aku rasa risau akan keputusan exam, aku berterusan buat benda tu setiap semester. 

Sehinggalah semester yang terakhir, aku jatuh sakit, demam teruk sampai tak boleh bangun dan masa tu memang tidak boleh belajar langsung. Masa tu, aku cuma mampu tanamkan rasa redha 100% pada Allah. Setiap kali solat aku berdoa je, bagi lulus pun dah kira bersyukur. Usaha tetap usaha, buku masih ada di tangan, cuma belajar setakat mana badan aku mampu bertahan. Selebihnya kau tidur je di atas katil.

Korang nak tahu tak keputusan exam semester akhir tu? Tak sangka aku dapat A dalam paper tu. Kadang-kala kita tidak sedar, rezeki tu datang dari Allah. Nak perfect sangat sampai lupa tuhan pun,  rasa usaha 100% pada diri sendiri tu yang penting, memang akan buat jiwa kita tidak tenang. Usaha tu memang perlu nak berjaya, cuma jangan melampau sangat.




Tu belum sentuh bab perhubungan, aku rasalah dalam perhubungan pun aku ada bersikap nak semua nampak sempurna. If things tak mencapai standard yang mana aku nak, I always withdrawn from that relationship. Before undur diri tu, memang aku ada letak satu garis panduan tentang perkara yang aku tidak suka kepada ex-pasangan.

Tapi bila aku fikir balik, mana ada manusia yang sempurna. Dalam hubungan ni mesti ada give and take, ada sikap beralah dalam perhubungan so that perhubungan tu boleh diteruskan sampailah ke jinjang pelamin. Seperti biasa, disebabkan aku tak cukup matang, perhubungan tu always mati di tengah jalan. Belum sempat buat apa-apa, dah kecundang masuk gaung, Hahaha.

Okay aku rasa sampai sini sajalah aku sembang pasal OCD. Banyak lagi nak share, tapi cukupkan sampai sini. Bukan apa, kerja menggunung sedang menanti. 

Nak buat RPH untuk esok. Sekian sahaja dari aku, wassalam.



5 comments:

  1. I feel you.... we're in the same shoes tho..

    ReplyDelete
  2. ocd is not the same as ocd anyway :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. *perfectionist is not the same as ocd 😑

      Delete
  3. u are not ocd selagi tak di diagnos dgn pakar, buat claim as perfectionist tu ye..

    ReplyDelete
  4. Sama keadaan yg saya alami...mungkin ramai pandangan pelik dgn perangai kita. Tapi sebenarnya kita pun tak nk jd yg mcm mna katakan..

    ReplyDelete

Assalamualaikum.
Apa pendapat anda tentang penulisan saya?
Sila tinggalkan pendapat anda di dalam ruangan komen.
Kalau suka tekan LIKE.
Insyaallah komen anda akan dilayan :)

Jangan lupa LIKE! dan SHARE!

Terima kasih :)