W E L C O M E | Assalamualaikum dan selamat sejahtera buat para pembaca senyap dan aktif. Saya ingin mengucapkan jutaan terima kasih buat pembaca yang sudi menggerakkan jari-jemari halus menekan tetikus semata-mata mahu menjenguk, membaca dan memberikan komentar dalam blog yang sederhana ini.

P E R H A T I A N | Penulisan dalam blog ini telah menggunakan bahasa yang tidak baku secara total dan masih berstruktur. Jika bahasanya bukan pilihan anda, maka penulis ingin menyarankan agar saudara/saudari mula berganjak daripada menjenguk atau membaca blog ini sebelum penyakit Pembenci atau istilah lain ialah Haters mula menular di dalam blog ini. Sekian dan Wassalam.

P E N U L I S | Ameelia merupakan seorang penulis blog amatur yang telah melibatkan diri dalam bidang penulisan blog selama 8 tahun. Penulisan blog adalah berkaitan dengan liku-liku kehidupannya sebagai seorang hamba Allah, anak, isteri, guru di kawasan pedalaman, pelajar dan pelukis amatur. VIEW

December 11, 2013

Drawing Tablet Bamboo Fun : Percubaan Melukis

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Alhamdulillah, syukur ke hadrat illahi kerana diberi peluang oleh-Nya mengurniakan satu bentuk kejayaan ringan - iaitu aku berjaya mengawal dan melukis dengan baik ketika berlatih menggunakan tablet lukisan Bamboo Fun. Faktor kejayaan ini bertitik tolak kepada rasa sebersalah kepada kakak aku yang kemarahan kerana aku jarang menggunakannya kerana tidak dapat mengawal dengan baik.

Mana tidaknya, selepas kena marah dengan kakak aku, aku terus rasa sebersalah sebab memperhabiskan duitnya dengan sia-sia tanpa ada sedikit usaha untuk berusaha menggunakan tablet lukisan itu. Aku pun dengan rasa rendah diri dan hina, terus membuka kotak dan menggunakan tablet tersebut dengan penuh rasa sebersalah pada masa yang sama cinta akan kakak aku.

Alhamdulillah, dalam masa 3 jam, aku berjaya menyiapkan 2 lukisan mudah figure manusia secara kartun dan menunjukkan kepada kakak aku dan seorang sahabat aku yang sangat hebat dalam penggunaan tablet lukisan itu. Di bawah ini adalah hasil lukisan aku yang berjaya menjinakkan diri dengan alat tersebut. Hehehe. 




Bila dapat kawal benda ni, bukan main excited je aku melukis lukisan yang seterusnya. Seronok, macam boleh main-main, lukis muka-muka orang. Paling best boleh juga update blog dengan melukis banyak-banyak sikit, buat ekspresi muka manusia bila keadaan aku dalam situasi atau dalam perasaan yang tertentu. WOW, this could be facinating. Muehehe.

Bila aku upload dan post kepada kawan aku tentang perkembangan aku dalam penggunaan tablet lukisan itu, dia kata impressive dan aku sangat cepat belajar dalam pengawalan mata pen tablet tu. Katanya aku cepat adaptasi daripada manual terus kepada digital. Katanya biasanya orang hanya dapat mengawal tablet lukisan itu sekurang-kurangnya berbulan-bulan dan paling lambat pun setahun. 

Melukis menggunakan tablet lukisan Banboo Fun - Percubaan kali ketiga.

Manakala aku pula berjaya mengawal tablet tu dalam masa 3 hingga 5 jam. Perkara itu buat dia agak terkejut dan mula bertanyakan kepada aku macam mana aku melukis menggunakan tablet tersebut - adakah aku menggunakan mode 'zoom' untuk melukis bahagian mata? Kerana untuk melukis bahagian mata biasanya orang lain akan zoom terlebih dahulu kerana ianya merupakan bahagian yang memerlukan penelitian jika hendak mendapat hasil yang berkualiti.

Secara terus terang aku perkatakan, aku tidak zoom langsung ketika melukis pada bahagian mata manusia itu. Aku menggunakan mode actual yang terdapat pada Photoshop Elemen 10. Mode actual ini maksudnya kita melukis dengan bergantung kepada actual size lukisan itu, tidak menggunakan mood zoom atau dekat yang hanya nampak sesuatu bahagian tertentu sahaja. Contohnya jika hendak melukis bibir, maka kita akan fokus atau zoom sehingga skrin laptop itu hanya tertumpu kepada bahagian bibir sahaja. 

Boleh kata si kawan ni terkejut beberapa kali bila aku memberitahu perihal sebenar. Dia sangat terkejut dan mengatakan aku memang terlalu GILA. Dia bukan takat cakap aku gila, dia siap kata nak tumbuk-tumbuk je aku sebab terlalu cepat dalam membiasakan diri dengan penggunaan tablet lukisan ini. Dan ayat yang paling buat aku rasa sebak bila dia cakap ;

"Welcome to Indie Artist World."

Oh my, sudah terasa bahang menjadi pelukis pula, padahal baru berjinak-jinak dengan tablet lukisan ni. Subhanallah. I'm glad diberi peluang untuk memiliki tablet lukisan ini. Okay, lepas ini kena berjinak-jinak lagi dengan tablet ini. Alhamdulillah, rasanya aku dah mula menggorak langkah secara perlahan-lahan dalam dunia seni. Hehe. 

Sekian sahaja daripadaku, wassalam. :)


No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum.
Apa pendapat anda tentang penulisan saya?
Sila tinggalkan pendapat anda di dalam ruangan komen.
Kalau suka tekan LIKE.
Insyaallah komen anda akan dilayan :)

Jangan lupa LIKE! dan SHARE!

Terima kasih :)