W E L C O M E | Assalamualaikum dan selamat sejahtera buat para pembaca senyap dan aktif. Saya ingin mengucapkan jutaan terima kasih buat pembaca yang sudi menggerakkan jari-jemari halus menekan tetikus semata-mata mahu menjenguk, membaca dan memberikan komentar dalam blog yang sederhana ini.

P E R H A T I A N | Penulisan dalam blog ini telah menggunakan bahasa yang tidak baku secara total dan masih berstruktur. Jika bahasanya bukan pilihan anda, maka penulis ingin menyarankan agar saudara/saudari mula berganjak daripada menjenguk atau membaca blog ini sebelum penyakit Pembenci atau istilah lain ialah Haters mula menular di dalam blog ini. Sekian dan Wassalam.

P E N U L I S | Ameelia merupakan seorang penulis blog amatur yang telah melibatkan diri dalam bidang penulisan blog selama 8 tahun. Penulisan blog adalah berkaitan dengan liku-liku kehidupannya sebagai seorang hamba Allah, anak, isteri, guru di kawasan pedalaman, pelajar dan pelukis amatur. VIEW

March 17, 2016

KISAH CUAK DENGAN ENCIK GUARD

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Hari ini aku nak berkongsi kepada  korang mengenai pengalaman yang agak menakutkan dan agak gila juga semasa di tingkatan 5. Bila mengenag semula kejadian ni, feeling seram dan malu tu mula datang balik sedikit demi sedikit. Tapi rasa kelakar dan lawak pun ada juga. Alkisahnya mengenai seorang encik guard sekolah yang perhatikan aku semasa aku tertidur di dalam kelas.


Kejadian ini berlaku semasa aku di tingkatan 5. Ada suatu ketika, aku pulang agak lewat ke rumah kerana menunggu abah yang sedang bermesyuarat di sekolah itu. Biasanya, sesi bermesyuarat akan akan tamat sekitar pukul 4 petang. Aku pula terpaksa terpacak di sekolah hingga lewat petang kerana mesyuarat biasanya bermula selepas solat Zohor, selepas habis waktu persekolahan.

Jadi, it will take a lot amount of time nak menghantar aku balik rumah dan datang semula ke sekolah. Sebagai seorang anak guru di sekolah tersebut, I getting used to that. Balik lewat sebab menunggu abah selama dua jam sehinggalah habis mesyuarat. Dan biasanya, untuk buang rasa penantian yang agak lama, aku akan belajar di dalam kelas dalam tempoh dua jam tu.

Its not so bad sebab pada hakikatnya memang aku lagi suka belajar di sekolah berbanding belajar di rumah. Aku lebih fokus belajar di sekolah berbanding di rumah. Tak tahu kenapa, sampai sekarang pun macam tu. Semasa zaman belajar di maktab pun, aku memang tak boleh belajar kalau balik rumah, mesti feeling tu hanya datang kalau aku pulang ke maktab.

Okay sambung semula cerita. Pada hari tu, aku pulang lewat kerana menunggu abah sehingga habis mesyuarat. Alhamdulillah, pada hari tu, aku tidak berseorangan kerana seorang rakan aku yang bernama Sugunia (aku panggil dia Sugu je) pun sama-sama mengambil keputusan untuk pulang lewat ke rumah. I'm not sure kenapa dia stay dekat sekolah agak lewat, tapi rasanya mesti sebab dia nak siapkan kerja sekolah sebelum pulang ke rumahnya.

Belajar punya belajar, mata aku pun dah gedik-gedik rasa mengantuk. Tak tahu kenapa bila belajar je mengantuk, bila mengantuk je mesti belajar. Mata aku pun meliarlah memerhatikan sekeliling, mana tahu boleh hilangkan mengantuk. Aku perhatikan si Sugu yang sedang khusyuk belajar. Terdetik dalam hati, kan bagus kalau aku jadi rajin macam dia.

Namun begitu, rasa mengantuk lebih menguasai diri aku pada ketika itu. Maka aku mengambil keputusan untuk tidur sekejap. Sebelum aku melelapkan mata, aku telah meminta tolong rakan aku ni untuk kejutkan aku sekitar jam 3.45 petang. Kononnya nak sambung study balik, kononnya. Jadi, si Sugu pun bersetuju dan aku pun mula lelapkan mata.

Sedang syok tidur, tiba-tiba rasa tidak sedap hati, seolah-olah aku terdengar suara seseorang, suara lelaki yee, yang sedang memanggil aku. Aku terus membuka mata kerana khuatir yang memanggil itu abah aku. Rupanya-rupanya terpacak susuk tubuh seorang lelaki yang berpakaian guard sekolah di tepi aku dalam jarak satu meter. Astaghfirullahalazim!

Aku menjadi kekok. Kami saling berpandangan antara satu sama lain. Raut wajahnya terus berubah melihat aku. Perasaan aku pada ketika itu seperti ombak dan bercampur-baur - perasaan malu, takut, cuak semuanya ada. Terutamanya perasaan MALU. Bayangkan, pada ketika itu aku tidur secara bersandar pada kerusi. Jadi, dia boleh nampak muka aku ketika tidur dan boleh jadi LELAKI tu perhatikan aku tidur!

To be honest, I'm not used with boys. Iyelah, dah nama pun bersekolah di GIRLS SCHOOL.  Kalau bercakap dengan lelaki pun rasa kekok, inikan pulak bila ada lelaki yang aku tidak kenal dan tidak ada kaitan dengan aku yang pandang aku tidur semasa tidur, lagi laa rasa macam nak terjun gaung. Hahah. Disebabkan muka aku pun dah jadi lain macam dan menyepi untuk seketika, encik guard tu pun cubalah untuk break the silence dengan mengajukan soalan.

"Hurm..saya ni nak kunci pintu, awak nak balik ikut mana..?" 
"saya balik ikut jalan belakang..." 
"Urmm..nanti kalau nak balik bagitau sebab senang sikit saya nak kunci pintu nanti.." 
"ermmm....ooo...kaaayyyyy....." (dalam keadaan blur sebab baru bangun tidur..)

Macam biasa, aku cuba untuk berikan respon like nothing happen. Aku cuba menenangkan diri and take a deep breath. Sejurus sahaja aku tidak nampak lagi bayang-bayang encik guard di sekitar kelas, aku pun cepat-cepat mengemas segala barang dan peralatan sekolah yang berterabur di atas meja. Aku pun melihat jam tangan dengan perasaan cemas kerana jam sudah menunjukkan pukul 4.00 petang tapi bayang abahku masih tidak lagi kelihatan. Dalam keadaan mengemas barang tuu, sempat lagi benar fikiran aku berbisik;
"Aku tidur macam manalah tadi? Aishhh! Malu betul! Menyesal tak tutup muka atas meja masa tidur tadi!"
Kemudian, terus aku terfikir tentang kawan aku si Sugu tu. Tidak pula nampak bayangnya. Dia pergi tandas atau sudah pulang ke rumah? Persoalan aku tu akhirnya terjawab apabila terbaca nota kecil yang ditinggalkan olehnya di atas meja aku. Aku tidak perasan akan kewujudan nota kecil itu sehinggalah aku habis mengemas alat-alat tulis yang berselerakkan di atas meja. Intipati nota kecil itu berbunyi;
"Amy, aku balik dulu yer. Sorry, aku dah cuba bangunkan ko, tapi ko tak bangun-bangun pulak.. So, aku gerak dulu. Tata."
Fine. Aku tidur mati. Fine. Rasanya kalau bom atom jatuh pun aku tak sedar-sedar lagi dari lena. Bila berlakunya kejadian seperti ini, barulah aku tahu betapa bahayanya tidur mati. Setelah usai mengemas barang, aku terus nampak kelibat kereta abah lalu di depan kelas aku. Aku pun pulang dalam keadaan malu dan risau mengenangkan kejadian yang telah berlaku. Aku terus pulang, tanpa memaklumkan apa-apa pun kepada encik guard tu.

Seperti biasa, when something bad happen, I will try to have a fresh start dan fikir positive. Aku cuba tidak ingat kembali perkara menakutkan yang telah berlaku semalam. Aku ambilnya sebagai iktibar jangan tidur di tempat awam. Aku datang ke sekolah dengan buat seperti tiada apa-apa pun yang berlaku. But you know what, kejadian tu macam menampar muka aku semula apabila aku menerima surat di bawah meja daripada encik guard  pada pagi tu! Dan part yang aku tak tahan, he knows my name beb!

I'm not quite sure how he knows about my name, tapi boleh jadi sebab aku pakai tag nama pada hari kejadian tu, dan boleh jadi dia tengok bawah meja aku untuk identify manusia yang dia kejutkan tu sebab aku ada meninggalkan fail bahasa Melayu di bawah meja aku. Bila baca intipati surat itu,  dia menyatakan perasaan rasa sebersalah pasal perkara yang dah berlaku semalam dan minta maaf atas kejadian yang telah berlaku.

Dalam surat tu, dia ada juga menyebut tentang perubahan wajah aku yang kelihatan takut. Well, aku memang susah nak sorokkan emosi, kalau cuak ke, marah ke mudah je terpampang dekat muka. hahaha. Dan dia juga ada meminta aku untuk sorokkan perkara itu daripada orang lain, terutamanya daripada pihak atasan kerana dikhuatiri kena pecat. Tapi bila fikir balik, dia tak buat apa-apa pun, so why on earth dia pula rasa risau? Dia cuma kejutkan aku je pun masa tu. Aku pun tidak kecoh apa-apa dekat sekolah, buat seperti tiada apa-apa yang berlaku.

Kemudian, intipati surat tu berlakunya sesi perkenalan. Dia menyatakan hasrat nak berkawan dengan aku. Encik guard memperkenalkan dirinya berserta nombor telefonnya sekali di bawah sekali sekitar bucu kanan surat. Dia bagitau lagi, kalau ada masa, balas la. Kalau aku tak balas, dia paham sebab aku nak fokus untuk SPM aku. Dalam kepala aku, ape benda la encik guard ni fikir. Perasaan cuak jangan sebut la, memang rasa tu dah mencacak sampai ke kepala. 

Aku tetap cuba menenangkan diri aku. Aku cuba fikir positif dan in the same time aku buat donno dan langsung tidak membalas durat daripada encik guard tu. Sebab bila aku fikir semula, jika aku balas surat tu, mungkin macam-macam perkara tak enak boleh berlaku. Aku mengambil keputusan tidak membalas surat tu atas beberapa sebab, antaranya:
  • Boleh timbul kontroversi berlakunya hubungan antara encik guard dengan pelajar di sekolah sebab sebelum ni aku pernah dengar benda yang sama. So, kalau elakkan diri terjebak dengan kejadian macam tu, jangan mulakan atau balas apa-apa.
  • Aku tak kenal encik guard tu macam mana and I have trust issue kalau melibatkan orang lelaki. Kadang-kala cerita boleh terbongkar bukan sebab aku, tapi sebab lelaki pun boleh jadi. Ada pengalaman dengar cerita orang.
  • jaga nama baik abah. When bad things happens, kesian pulak dekat abah. Tak pasal-pasal buruk pulak nama dia, sedangkan yang buat hal itu aku.
  • Nak SPM. Fullstop.
Ada suatu ketika aku pulang lewat dan menunggu abah di bangunan blok B, berdekatan dengan pondok guard sekolah. Aku menunggu abah dengan orang yang sama lagi, Sugunia. Siapa sangka, giliran encik guard yang kejut aku bertugas pada petang tu. Disebabkan aku menunggu abah bukan secara perseorangan dan ditemani oleh Sugunia, perasaan secure tu lebih sikit.  

Tiba-tiba si Sugunia tegur aku;
"Weh Amy, abang guard tuu tengok ko la. Apsal hah..? Lain macam aje aku tengok dia.."
"Entah. Biar la dia, Sugu. Buat donno je..."
Aku perasan juga sebenarnya encik guard tu ada memandang ke arah aku. Cuma, my expertise memang buat bodoh bila orang tenung dan perhatikan aku. Bukan tak cuak, cuak weii, hanya Allah je yang tahu. Pada ketika untuk untuk menghilangkan rasa cuak, aku bermain-main dengan kucing yang sedang menggesel-geselkan badannya di depan aku. Sibukkan diri dengan kucing dalam erti kata lain sambil bersembang dengan si Sugu tu.

Selang beberapa minit, bayang emak si Sugu pun kelihatan. Sugu meminta izin untuk pulang dahulu. Yang tinggal hanya aku dan kucing comel di atas riba. "Hadoi, mampus aku macam ni," bisik hati kecilku. Macam-macam persoalan dan bayangan yang bukan-bukan bermain dalam kepala. Waktu tu jugak aku berdoa semoga abah muncul dan terpacak depan pintu pagar pada ketika itu jugak. Cepatlah abah datang, save me~

Tiba-tiba aku tersentak seketika kerana ada seseorang yang telah menegur aku dari pondok security -  siapa lagi jika bukan encik guard yang misteri. Aku bersembang dengannya dalam jarak 3 meter kalau tidak silap). Macam-macam soalan juga dia tanya aku, cuma aku jawab sepatah sajalah. Disebabkan aku seorang yang sangat awkward dengan lelaki, makanya encik guard tu pun tidak berani untuk mendekati diri aku, Kitorang sembang pun macam dalam keadaan yang agak kekok. 

Selang beberapa soalan, dia mula bertanyakan mengenai surat yang telah dia berikan kepada aku. Dia bertanya sama ada aku telah buang atau simpan lagi surat tu. Aku menjadi blur, terfikir juga apa yang harus aku balas pertanyaan dia tu? Memang aku masih simpan lagi tapi aku tidak pasti aku letak mana. So, aku pun beritahu kepadanya bahawa surat tu telah pun dibuang. Hahaha.

Maka terpancarlah muka kekecewaan pada raut wajahnya. Kemudian, dia mengajukan lagi beberapa soalan lain dan bersungguh-sungguh dia cari topik perbualan pada masa itu. Nak dijadikan cerita, aku tidak dengar apa pun yang dia cerita sebab jarak kami jauh, dia pun berbual dengan nada suara yang agak perlahan. Masa tuu feeling macam bengong-bengong je, sebab aku iyakan apa yang dia kata dan hanya mampu tersengih je, iyelah dah tak dengar, Nak saja aku beritahu dia, aku ada masalah sound trouble. Hahaha.

Lebih kurang dalam 10 minit tu, bayang abah pun mula kelihatan. Muka dia terkejut melihat abah aku, dan terus bertanyakan soalan kepada aku,

"bapak awak ke?" sambil menunjukkan reaksi yang agak terkejut.
"Ha'ah.." sambil menganggukkan kepala.

Kahkah. Terkantoi jugak encik guard tu. Siapa sangka minah yang dia nak berkawan tu, anak cikgu sekolah tempat dia bekerja. Cuba bayangkan kalau aku buka cerita tentang encik guard tu, habis kerjaya dia. Tapi, aku tutup saja mulut, malas nak bukak cerita pelik orang lain dan mengeruhkan keadaan. Aku cuma berharap aku selamat sepanjang berada di sekolah tu.

Lepas kejadian tuu, alhamdulilah, tidak berlaku perkara yang pelik-pelik Hidup aku berjalan seperti biasa. Alhamdulillah, aku rase bersyukur sangat kerana abah aku adalah penyelamat aka hero dalam cerita ini. Thank you abah. Haha, apa-apa pun aku masih dapat rasakan tindakkan aku wajar dilakukan. Bayangkan la, kalo aku layankan sangat si abang guard tu, tidak tahu la apa yang akan terjadi. 

Okay la, sampai sini sajalah aku berkongsikan cerita aku kepada korang. Sekian dan wassalam.

No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum.
Apa pendapat anda tentang penulisan saya?
Sila tinggalkan pendapat anda di dalam ruangan komen.
Kalau suka tekan LIKE.
Insyaallah komen anda akan dilayan :)

Jangan lupa LIKE! dan SHARE!

Terima kasih :)