W E L C O M E | Assalamualaikum dan selamat sejahtera buat para pembaca senyap dan aktif. Saya ingin mengucapkan jutaan terima kasih buat pembaca yang sudi menggerakkan jari-jemari halus menekan tetikus semata-mata mahu menjenguk, membaca dan memberikan komentar dalam blog yang sederhana ini.

P E R H A T I A N | Penulisan dalam blog ini telah menggunakan bahasa yang tidak baku secara total dan masih berstruktur. Jika bahasanya bukan pilihan anda, maka penulis ingin menyarankan agar saudara/saudari mula berganjak daripada menjenguk atau membaca blog ini sebelum penyakit Pembenci atau istilah lain ialah Haters mula menular di dalam blog ini. Sekian dan Wassalam.

P E N U L I S | Ameelia merupakan seorang penulis blog amatur yang telah melibatkan diri dalam bidang penulisan blog selama 8 tahun. Penulisan blog adalah berkaitan dengan liku-liku kehidupannya sebagai seorang hamba Allah, anak, isteri, guru di kawasan pedalaman, pelajar dan pelukis amatur. VIEW

December 21, 2015

3 PERKARA YANG ANDA PERLU BUAT KETIKA PATAH HATI





Bismillahirrahmanirrahim.

Hari ni aku nak kongsi mengenai patah hati berulam jantung. Dalam erti kata lain, heart broken dalam bahasa inggerisnya. Antara sebab aku menulis topik ini adalah sebab aku berasa terkesan dengan keadaan kawan aku yang baharu sahaja putus hubungan dengan seseorang. She's been dumped by her ex-boyfriend. Seeing her like crying like that really makes me feel horrible for unable to say anything that can comfort her. I just listen what she said to me.


I really understand how she felt. The struggle that shes going through in trying to let go of her feelings towards her ex. Apa yang aku mampu buat sebagai kawan yang mendengar masalahnya hanya mampu memberi sokongan to forget that guy. I believe this kind of problem not only troubles her, tetapi masalah seperti ini juga dialami oleh mana-mana lelaki dan perempuan di luar sana.

Apa pun masalah korang, patah hati ni perkara biasa sebenarnya, dah memang adat dalam satu perhubungan yang melibatkan perasaan. Cuma hati korang la yang terpaksa tanggung kesakitan tu. Aku faham, because I've been there. Memang macam-macam perasaan bermain dalam hati itu - marah, kecewa, sedih dan sebagainya. Jiwa gelora tu hanya Allah sahaja yang tahu saat tuu.

The pain of losing someone who was dear to us is something yang kita memang tak mampu nak tanggung, tambah bila perasaan itu masih ada lagi dalam hati. Tambah bila korang dah lama bersama dengan buah hati atau pasangan korang itu, maybe for years. Its a different case if you're not in love with that particular person, kalau kena dumped pun boleh buat muka cool selamba badak. 

TAPI, when shits happen, its not the end of everything...

Trust me, I know because aku pernah merasa sakitnya hati tu sampai I was lost in my own world.

Baca betul-betul apa yang aku nak tulis ni. Please keep it in mind or you can even write a note of it if these advice is necessary for you to keep it. Aku memang takkan menafikan satu pun bahawa korang memang akan sakit gila hati. Kecewa, sedih and even MARAH to the point that korang memang rasa nak tumbuk manusia yang buat korang rasa marah itu. 

Aku takkan suruh korang tumbuk atau maki manusia itu sebab benda tu takkan bawa korang ke mana-mana pun. Tindakkan yang terlalu terikut-ikut dengan emosi tu hanya akan mencacatkan lagi diri korang dan harga diri korang di mata manusia yang buat korang kecewa itu. JANGAN panda-pandai korang text ex-boyfriend/girlfriend korang dengan kata-kata makian. JUST DON'T


PERKARA PERTAMA - MENANGIS SEPUAS-PUASNYA


What I really want you to do is jika menangis itu adalah satu keperluan untuk meluahkan perasaan, so just cry as much as you want. Let it out. Lelaki ke perempuan ke, just do it. Perempuan biasanya akan cari someone untuk meluah dan bercakap mengenai perasaan sedih itu. I'm an open person, so aku tak kisah kalau ada laki menangis, it just show that he just  being a human. Kalau lelaki nak menangis, maka menangislah. Nak menjerit pun menjeritlah. Tapi ada certain laki ini akan rasa tak macho/ tak kuat bila menangis, maybe korang boleh alihkan perasaan sedih tu dengan bersukan or talk to someone yang korang percaya tentang perkara tersebut. At these state, I would call it the "HEALING PHASE".



Dalam healing phase ini, korang buatlah apa pun. Anything will do, as long korang buang la perasaan tu. INGAT, jangan pendam! Alih dan buangkan benda yang negatif tu sampai la korang betul-betul sudah boleh merasa tenang. Ada orang, dalam keadaan patah hati tu, dia akan kemas rumah sampai la rumah dia bersih. Ada orang semasa patah hati, dia akan sujud kepada Allah dan merintih seboleh-bolehnya untuk membuang perasaan sedih dan kecewa itu. TAPI, korang jangan buat benda yang tak senonoh pulak seperti minum arak ke, ambil dadah ke or bertukar-tukar pasangan ke.. so, JUST DON'T. Believe me, keadaan akan jadi lebih buruk.  

Dalam healing phase ini juga, buat yang muslim, aku memang akan sarankan kepada korang untuk sujud pada Allah tatkala korang patah hati, baca alquran and anything yang mendekatkan diri dengan Allah sebab hanya Dia yang mampu merawat hati korang. Its because berdasarkan pengalaman aku semasa patah hati berulam jantung sampai tergolek, memang itulah yang aku buat, selain daripada menangis. Bila korang berbalik pada Allah, pada satu tahap korang akan mula rasa positif and sangat tenang.

PERKARA KEDUA - BINA KEHIDUPAN YANG BARU


Dalam phase yang kedua ini, you need to think positif and starts to build your life. Isi masa korang dengan aktiviti berfaedah. Kalau korang seorang yang artistik, then buat sesuatu seperti melukis atau jika korang seorang yang suka memasak, maka belajar masak. Buatlah apa pun, asalkan pekerjaan korang tu boleh kalihkan perasaan negatif tu.

Korang juga boleh belajar tentang photografi dan snap lots of picture!

Hal ini kerana jika korang duduk diam dan tidak buat apa-apa, korang akan mula fikir macam-macam. Antara perkara yang korang akan fikir ialah, "Apa silap aku sampai aku kena dumped dengan dia?", "Apa kurang aku?", "Am I not good enough?", "Kenapa dia buat macam ni pada aku?" dan macam-macam lagi. Semua benda korang fikir dalam benak fikiran itu. Sebenarnya, bila benda macam ini berlaku, bukan silap korang ataupun pasangan korang itu.

Aku sentiasa akan anggap bukan jodoh. YES, bukan jodoh atau memang tak tertulis pun di Luh Mahfuz dialah jodoh korang. The reasons why these people hadir dalam hidup kita adalah sebagai satu bentuk pengajaran. Pengajaran apa? Depends, maybe sebab kita lalai dalam hal dunia, kita lupa kepada Allah, atau MUNGKIN deep down in our hearts kita terlalu taksub dan yakin ex-girlfriend/boyfriend korang is THE ONE untuk korang sampai korang lupa Dia yang mengatur segala-galanya.

Bila korang terlalu taksub atau dalam erti kata lain you're so in love with your special someone, korang memang takkan nampak semua cacat celanya. Apa yang korang nampak, all the good stuff pada diri bekas pasangan korang tu. Apa yang diorang buat, semua nampak cantik, hensem, comel dan seangkatan dengannya. Bukan itu saja, bila korang dah terbawa-bawa dengan perasaan itu, secara tak langsung, tak pernah terlintas pun dalam fikiran korang bahawa Allah boleh tarik semua kebahagian sementara ini dengan sekelip mata saja. Please bear this in your mind, tiada apa pun yang kekal dalam dunia ini. Jika manusia yang berkahwin pun boleh bercerai, inikan pula manusia yang bercinta.


PERKARA KETIGA - FIKIRKAN HIKMAH KEJADIAN AKA FIKIR POSITIF


Berdasarkan pengalaman aku tentang patah hati ini, secara jujurnya aku memang rasa bersyukur sangat Allah beri aku peluang untuk rasa sakit hati tu. Aku rasa bersyukur Allah bagi peluang kepada aku untuk merasa perasaan kena dumped dan kena reject. Ambik kau, dua-dua aku penah rasa. Kau ada? Hahaha. Okay kita sambung balik cerita tadi. Bila benda seperti ini berlaku dalam hidup aku, memang pada awalnya aku rasa sentap. Tetapi at one point aku mula berasa bersyukur atas perkara tersebut. Korang nak tahu sebab apa?

smile and stay positive!

First, apabila aku kena reject dengan seorang hamba Allah ini, memang aku rasa sedih tetapi tidak lama selepas tu, aku rasa tenang sangat. Its like all the burden that you held for loving this person for years hilang sekelip mata sahaja. Yes, aku mula rasa lebih tenang. At that moment juga, aku makin mula tidak memikirkan pasal dia dan tahap fokus aku dalam hidup lebih baik daripada sebelumnya.

Pada mulanya memang korang akan berasa sedih, tetapi tamparan hebat dalam kehidupan akan buka minda korang untuk berhenti fikir tentang 'dia' dan pada masa itu jugak ada kesedaran dalam diri korang, "There's no point of doing this anymore". Perasaan tenang itu hadir bilamana kita berjaya lepaskan sesuatu dengan perasaan 'redha'.

Second, I learn how to love myself better. At the moment people CHOOSE to reject or leave you, you should stop hating yourself and embrace all the quality that you have in you. When someone rejects or leaving you, indirectly they telling you that you're not meeting with any of his/her qualification/standards apa yang diorang nak dalam diri future pasangan diorang.

So, I realised that there is no point to be someone else semata-mata untuk memenuhi standard yang ditetapkan orang lain. Its because I think, I have to value my self and I don't need a person who doesn't even value my existence at the first place. Plus, I always think that rejection and being dumped by someone ini adalah perkara biasa dalam kehidupan kita. Persoalannya, sama ada kita boleh adapt and terima keadaan itu sahaja.



Third, I got a chance to open myself to other person who is very very nice. Aku adalah jenis manusia yang hanya akan suka seorang hamba Allah dan sukar untuk berubah hati melainkan apabila aku rasa 'I need to move on'. Bila mana wujudnya manusia yang tidak menolak dan meninggalkan kita, tidak perlulah kita menyimpan 1001 angan-angan untuk mengejar semula seseorang yang sudah buang kita. Ini kerana, semakin kita mengejar sesuatu, semakin ia pergi jauh meninggalkan kita.

Jadi, buka peluang kepada orang lain untuk hadir dalam hidup kita and thats what I did. Bila perkara ini berlaku, dengan nasihat beberapa orang kawan, aku berusaha untuk membuka hati aku kepada seseorang. Dari saat tu, aku mula rasa bersyukur and thanks to him, aku telah menjumpai someone that I was looking for as my life partner. Hakikat kehidupan, sebelum  kita menjumpai sesuatu yang baik, kita akan berhadapan dengan situasi yang tidak baik terlebih dahulu. Inilah yang dikatakan, hikmah kejadian.

Secara konlusinya di sini, patah hati memang menyakitkan tapi cuba lihat dari sudut perspektif yang berbeza. Setiap perkara yang terjadi dalam hidup kita pasti ada hikmah dalam setiap kejadian tersebut. Seorang wanita yang bercerai dengan suaminya, pada mulanya memang dirasai sedih dan pilu namun terselit ketenangan yang dicari-cari disebalik penceraian tersebut. Dan biasanya perkara yang paling pahit itulah sebaik-baik penawar. Seperti mana Allah berfirman dalam surah al-Baqarah ayat 216 -- 

boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik untukmu dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.

Maka bersyukurlah dengan setiap perkara yang berlaku dalam hidup kita dan belajarlah untuk redha akan setiap ketentuanNya. Senyum, walaupun ianya pahit untuk ditelah kerana kita hanyalah hamba-Nya. 

Thats all for now. Wassalam.

No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum.
Apa pendapat anda tentang penulisan saya?
Sila tinggalkan pendapat anda di dalam ruangan komen.
Kalau suka tekan LIKE.
Insyaallah komen anda akan dilayan :)

Jangan lupa LIKE! dan SHARE!

Terima kasih :)